Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske værktøjer

For at kunne skabe de bedste forudsætninger for jeres barns udvikling har vi forskellige pædagogiske værktøjer som vi gør brug af i forskellige sammenhænge. De værktøjer vi gør brug af står aldrig alene, det er set i sammenhænge med vores pædagogiske daglige observationer af barnet og gennem dialog med jer forældre.

Vækstmodellen

Til vores faste samtaler med jer som forældre, tager vi udgangspunkt i vækstmodellen. Det er en model der inviterer til dialog med jer om hvad der går godt, hvilke udfordringer ser vi lige nu, hvilke muligheder ser vi lige nu, hvilke aftaler indgår vi og slutvis hvad der har været det bedste ved mødet. Det er en vekselvirkning mellem input fra jer og fra pædagogerne så vi sikrer os at vi ser rundt om hele barnet.  

SprogTrappen

SprogTrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at understøtte fagpersonalets arbejde med børns tidlige sprogudvikling ved systematisk at følge det enkelte barns udvikling over tid på baggrund af de observationer der gøres i hverdagen.

SprogTrappen fokuserer på sammenhængen mellem barnets udvikling af færdigheder og anvendelse af disse i samspil med omgivelserne. Det er summen af barnets samspilserfaringer med omgivelserne og ikke alderen i sig selv, der driver barnets udvikling.

SprogTrappen er ikke en test eller en udredningsmetode, men et sprogpædagogisk observationsredskab, der gør det muligt løbende at følge og støtte barnets udvikling og opdage eventuelle udfordringer tidligt. Indplaceringen af barnet sker på baggrund af observationer og indgående kendskab til barnet i hverdagskontekster.

Handleplan

Somme tider oplever vi at der er et særligt fokuspunkt hos det enkelte barn vi skal arbejde mere målrettet med. Når dette opstår udfylder vi, hvad vi kalder en handleplan. Det er et redskab vi udfylder i samarbejde med jer forældre, da vi oplever at vi ved fælles indsats når længere i arbejdet med jeres barn.

DPU

Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse 0-6 år er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer - som de udspiller sig i et relationelt og pædagogiks miljø.

Det er baseret på ni udviklingsområder, som giver et samlet billede af de væsentlige sider af børns udvikling:

- Opmærksomhed

- Hukommelse

- Leg og aktiviteter

- Sprog og kommunikative kompetencer

- Sociale kompetencer

- Selvregulering

- Grovmotorik

- Finmotorik

- Færdigheder i dagligdagen

Formålet er at understøtte pædagogernes samarbejde om det enkelte barn i dets sociale kontekst. Dermed vil udviklingsbeskrivelsen kunne medvirke til at skabe en konstruktiv dialog blandt pædagogerne om den pædagogiske planlægning og til at understøtte samarbejdet med forældrene.